Pravidla hry Desítka

Desítka je hlášená hra, která se hraje s deseti hranými koulemi, očíslovanými od jedné do
deseti, a bílou hrací koulí. Koule se odehrávají vzestupně po číslech a koule s nejnižším
číslem musí být zasažena bílou koulí, aby došlo k právoplatnému zasažení. Pokud je při
platném rozstřelu potopená koule číslo deset, bude znovu nastavena na stůl a hráč
pokračuje ve hře. Při každém strku lze ohlásit pouze jednu kouli, s výjimkou rozstřelu,
kdy se nemusí ohlašovat žádná koule. (Viz 9.5 Hlášené strky a potápění koulí).
9.1 Určení rozstřelu
Hráč, který vyhraje tempo, si vybírá, kdo jako první rozstřelí. (Viz 1.2 Určení pořadí hry).
Standardní formát je rozstřely střídat, ale Viz Předpis 16, následující rozstřely.
9.2 Stavění koulí na desítku
Hrané koule jsou uspořádány co nejblíž k sobě do tvaru trojúhelníku, jednička je na špici
trojúhelníku a na zadním bodě a desítka je uprostřed trojúhelníku. Ostatní koule jsou
umístěny do trojúhelníku zcela náhodně. (Viz směrnice 4 Stavění/Naklepávání koulí).
9.3 Platný rozstřel
Pro rozstřel platí následující pravidla:
a) S hrací koulí (bílou) se začíná v ruce za rozstřelovou čarou; a
b) Pokud není žádná koule potopená, přinejmenším čtyři hrané koule musejí dojet na
jeden či více mantinelů, jinak je tento strk považovaný za faul (Viz. Směrnice 18,
Požadavky na úvodní rozstřel).
9.4 Druhý strk – Push Out
Pokud nedojde při rozstřelu k žádnému faulu, hráč u stolu se může rozhodnout hrát jako další
strk „push out“. Musí svůj záměr oznámit rozhodčímu a pak pro tento strk neplatí pravidla 6.2
Nesprávná koule jako první a 6.3 Po zásahu koule bez doteku mantinelu. Pokud nedojde při
push outu k faulu, hráč na řadě se rozhoduje, kdo bude hrát dál. Koule číslo deset potopená
při push outu se znovu nastavuje zpátky na stůl, a to bez postihu.
9.5 Hlášené strky a potápění koulí
Kdykoli se hráč pokouší potopit kouli (s výjimkou rozstřelu), musí strk ohlásit, pokud nejsou
zřejmé, pro každý strk se musí označit zamýšlená koule a kapsa. Detaily strku, jako nárazy do
mantinelů nebo srážky s dalšími koulemi či jejich potopení jsou irelevantní.
Aby se hlášený strk počítal, rozhodčí musí být spokojen, že byl proveden zamýšlený strk,
takže pokud hrozí nějaká možnost záměny, např. při strcích o mantinel, kombinacích a
podobných strcích, hráč u stolu by měl označit kouli a kapsu. Pokud si rozhodčí či soupeř
nejsou jisti, jaký strk se bude hrát, mohou požádat o ohlášení.
9.6 Jistota
Hráč u stolu může po rozstřelu kdykoli ohlásit „jistotu“, která mu dovoluje zasáhnout legální
hranou kouli, nepotopit žádnou kouli a ukončit svůj pobyt u stolu. Ovšem pokud hráč u stolu
potopí platnou hranou kouli, hráč na řadě má možnost buď hrát strk z pozice, která vznikla,
nebo hru předat zpátky svému protivníkovi. (Viz 9.7 Nesprávně potopené koule, který se také
uplatňuje při jistotě).
9.7 Nesprávně potopené koule
Pokud hráč netrefí svou zamýšlenou kouli a kapsu a buď potopí ohlášenou kouli do nesprávné
kapsy nebo potopí jinou kouli, jeho pobyt u stolu skončil a hráč na řadě má možnosti přijmout
situaci, jak je, nebo hru předat zpátky protivníkovi.
9.8 Pokračování ve hře
Pokud hráč právoplatně potopí ohlášenou/označenou kouli během strku (s výjimkou push
outu, viz 2.4 Druhý strk – Push out), všechny další koule, které byly potopeny, zůstávají
v kapsách (s výjimkou desítky; viz 9.9 Nastavování koulí zpátky na stůl), a zůstává u stolu
pro příští strk. Pokud hráč ohlásí a právoplatně potopí kouli číslo deset před tím, než se koule
číslo deset stane poslední zbývající koulí na stole, je desítka znovu nastavena a hráč pokračuje
ve hře. Pokud hráč nepotopí ohlášenou kouli nebo fauluje, hra přechází na soupeře, a pokud
nedošlo k žádnému faulu, hráč, který přichází ke stolu, musí hrát s bílou koulí z místa, kde ji
nechal předchozí hráč.
9.9 Nastavování koulí zpátky na stůl
Pokud je koule číslo deset potopena s faulem nebo při push outu, nebo náhodou spadne do
špatné kapsy, či vyletí ze stolu, znovu se nastaví na stůl (Viz 1.4 Nastavování koulí zpátky na
stůl). Na stůl se nikdy nenastavuje zpátky žádná jiná koule.
9.10 Standardní fauly
Pokud se hráč u stolu dopustí standardního faulu, hra přechází na jeho soupeře. Hrací koule
(bílá) je v ruce a hráč, který přichází ke stolu, si ji může položit kamkoli na hrací plochu. (Viz
1.5 Bílá v ruce)
Níže jsou standardní fauly v desítce:
6.1 Bílá v kapse nebo vyražená ze stolu
6.2 Nesprávná koule jako první. První hraná koule, do které narazí při každém strku bílá, musí
být koule s nejnižším číslem, která na stole ještě je.
6.3 Po kontaktu bez mantinelu
6.4 Bez nohy na zemi
6.5 Koule vyražená ze stolu. Jediná vyražená koule, která se vrací na stůl, je koule číslo deset.
6.6 Hráč se dotkne koule
6.7 Dvojí zásah / Spící koule
6.8 Tlačený strk (prostrk)
6.9 Koule ještě v pohybu
6.10 Špatné umístění bílé
6.12 Tágo na stole
6.13 Hra mimo pořadí
6.15 Zdržování
6.16 Faul se stavítkem
9.11 Závažné fauly
Pro 6.14 Tři po sobě následující fauly je postihem ztráta probíhající hry. Pro 6.17 Nesportovní
chování rozhodčí zvolí vhodný trest podle povahy prohřešku.
9.12 Pat
Pokud dojde k patu, znovu rozstřeluje hráč, který rozstřeloval. (viz 1.12 Pat)