Definice použité v pravidlech
V těchto pravidlech se používají následující definice:
8.1 Části stolu
Zadní mantinel
Zadní bod
Středový bod
Rozstřelová čára
Přední bod
Přední mantinel
Středová čára
Následující definice částí stolu odkazují na doprovodný obrázek. Některé podrobnosti jako
přesná velikost a umístění se nacházejí ve specifikacích vybavení WPA. Pro platné informace
viz stránky WPA www.wpa-pool.com.
Stůl se skládá z mantinelů, hrací plochy a kapes. Zadní konec stolu je místo, kde se obvykle
nacházejí koule při začátku hry a na předním konci stolu se většinou nachází bílá koule před
začátkem hry.
Za rozstřelovou čarou znamená oblast mezi rozstřelovou čarou a rozstřelovým mantinelem,
nepatří do ní rozstřelová čára.
Mantinely, vrchní části mantinelů, dřevěné části, kapsy a výztuhy kapes patří k mantinelům.
Na hrací ploše jsou čtyři „čáry“, viz obrázek:
Dlouhá čára která probíhá prostředkem stolu podélně
Rozstřelová čára, která ohraničuje čtvrtinu stolu nejblíž k rozstřelovému mantinelu
Zadní čára která ohraničuje čtvrtinu stolu nejblíž k zadnímu mantinelu
Středová čára mezi dvěma středovými kapsami.
Tyto čáry jsou vyznačeny jenom tak, jak je popsáno níže.
Na dřevěných částech mantinelů mohou být intarzie, kterým se říká diamanty, které označují
1)4 šířky a 1/8 délky stolu, který se měří od hrany kapsy na mantinelech.
Na hrací ploše, kterou tvoří plochá část stolu překrytá plátnem, budou vyznačený následující
body a čáry, jen pokud se používají ve hře, která se hraje:
Zadní bod v průsečíku zadní čáry a dlouhé čáry
Rozstřelový bod v průsečíku rozstřelové čáry a dlouhé čáry
Středový bod v průsečíku středové čáry a dlouhé čáry
Rozstřelová čára
Dlouhá čára mezi zadním bodem a zadním mantinelem
A trojúhelník, buď jeho obrys nebo nastavovací značky, podle povahy hry.
8.2 Strk
Strk začíná, když se kůže tága dotkne bílé koule díky dopřednému pohybu tága. Strk končí,
když se všechny koule ve hře zastaví a dotočí. Strk se považuje za právoplatný, když hráč
během strku nefauloval.
8.3 Potopená koule
Koule je potopená, když se zastaví v kapse pod hrací plochou nebo spadne do vracečky koulí.
Koule blízko hrany kapsy částečně podpíraná další koulí, se považuje za potopenou, když by
po odstranění podpěrné koule spadla do kapsy.
Pokud se koule zastaví poblíž hrany kapsy a pět vteřin se viditelně nepohybuje, nepovažuje se
za potopenou, i když později sama od sebe spadne do kapsy. Viz 1.7 Dosednutí koulí pro další
podrobnosti. Během těchto pěti vteřin by si měl rozhodčí zajistit, aby se neodehrál žádný další
strk. Hraná koule, která se vrátí z kapsy zpátky na hrací plochu, není potopená koule. Pokud
se bílá dotkne už potopené koule, bude se považovat za potopenou, ať už se vrátí z kapsy
zpátky na stůl nebo ne. Rozhodčí vyndá potopené koule z plných nebo téměř plných kapes,
ale je na zodpovědnosti hráče, aby si zajistil, že rozhodčí tuto povinnost splní.
8.4 Dojetí na mantinel
Koule se považuje za dojetou k mantinelu, pokud se tohoto mantinelu nedotýká a pak se ho
dotkne. Koule dotýkající se mantinelu na začátku strku (považovaná za „spící“ na mantinelu)
se nepovažuje za dojetou k mantinelu, leda by od tohoto mantinelu odjela a zase se k němu
vrátila. Koule, která je potopená nebo vyražená ze stolu, se také považuje za dojetou
k mantinelu. Koule se nepovažuje za spící na mantinelu, pokud ji za spící neoznačí rozhodčí,
hráč u stolu nebo soupeř. Viz také Směrnice 29, Ohlašování spících koulí.
8.5 Vyražení ze stolu
Koule se považuje za vyraženou ze stolu, pokud se zastaví někde jinde než na hrací ploše, ale
není potopená do kapsy. Koule se také považuje za vyraženou ze stolu, kdyby byla vyražená
ze stolu, ovšem po nárazu do nějakého předmětu, jako je např. osvětlení, křída nebo hráč, se
zase na stůl vrátí.
Koule, která najede na dřevěnou část mantinelu, se nepovažuje za vyraženou ze stolu, pokud
se vrátí na hrací plochu nebo spadne do kapsy.
8.6 Spadlá bílá
Když spadne při strku hrací koule do kapsy, říká se tomu spadlá bílá /bílá v kapse.
8.7 Hrací koule (bílá)
Hrací koule (bílá) je ta koule, do které hráč strčí tágem na začátku strku. Je tradičně bílá, ale
může být označná logem či tečkami. V kulečníku s kapsami se používá jedna hrací koule pro
oba hráče.
8.8 Hrané koule
Hrané koule jsou zasaženy hrací koulí (bílou) obvykle se záměrem je potopit do kapes.
Typicky nesou číselné označení od jedné do počtu koulí, používaných v té které hře. Barvy a
značení hracích koulí se řídí Specifikací vybavení WPA.
8.9 Set
V některých zápasech je jednotlivý zápas rozdělený na části, kterým se říká sety, na vítězství
v zápase je zapotřebí vyhrát určitý počet setů. Obdobně je zapotřebí k vítězství v každém setu
vyhrát určitý počet her nebo bodů.
8.10 Trojúhelník
Trojúhelník je stavěcí pomůcka, typicky trojúhelníkového tvaru, která se používá
k uspořádání hraných koulí pro rozstřel na začátku hry. Také se tak říká skupině koulí v tomto
útvaru. Postavit trojúhelník z koulí znamená sestavit je pomocí trojúhelníku. Trojúhelník je
také část zápasu, která se hraje s jednou postavenými koulemi. V některých hrách, jako je
třeba devítka, je za odehrání jednoho trojúhelníku jeden bod. /pozn. Překl. – u nás je běžnější
říkat hra, trojúhelník se typicky používá ve čtrnáctce).
8.11 Rozstřel
Rozstřel je úvodní strk hry nebo zápasu, podle povahy hry. Dojde k němu, když byly
postaveny hrané koule a bílá se odehrává zpoza rozstřelové čáry, obvykle se záměrem
rozstřelit trojúhelník.
8.12 Náběh
Náběh je pobyt hráče u stolu. Začíná, když může právoplatně provést strk a končí na konci
strku, když už dál právoplatně hrát nemůže. V některých hrách si může hráč vybrat, jestli
v určitých situacích půjde ke stolu nebo ne, i když by na něj hra normálně měla přejít, a
potom hráč, který zůstává u stolu, pokračuje v náběhu (např. při push outu v devítce). Hráč,
který je na řadě, se nazývá „hráč u stolu“.
8.13 Pozice koulí
Pozice nějaké koule je určená průmětem jejího středu vertikálně dolů směrem na hrací plochu.
Říká se o kouli, že je umístěná na čáře nebo bodu, když její střed spočívá přímo nad touto
čárou nebo bodem.
8.14 Vracení koulí zpátky na stůl
V některých hrách je potřeba umístit hrané koule na hrací plochu i jindy než při stavění
nového trojúhelníku. Když jsou takto umístěny, říkáme, že jsou vraceny zpátky na stůl. Viz
1.4 Vracení koulí na stůl.
8.15 Opětovné nastavení pozice
Pokud se koulemi pohne, pravidla hry mohou vyžadovat, aby byly znovu nastaveny tam, kde
předtím byly. Rozhodčí vrátí koule zpátky do jejich původních pozic co nejpřesněji.
8.16 Skok
Skok nastane, když je bílá koule donucena přejít přes překážku, jako např. cílovou kouli nebo
část mantinelu. To, zda se takový strk považuje za právoplatný, záleží na jeho provedení a na
záměru hráče. Právoplatný skok je většinou zahraný tak, že se tágo zvedne a bílá je odehrána
dolů do hrací plochy, od které se odrazí.
8.17 strk na jistotu
Strk se označuje jako jistota, když hra, o kterou jde, je hra hlášená a hráč u stolu ohlásí
rozhodčímu nebo soupeři strk na !jistotu“ ještě před strkem. Hra po strku na jistotu přechází
na soupeře.
8.18 Kiks
Ke kiksu dojde, když kůže na tágu sklouzne po bílé kouli nejspíš vinou zásahu příliš daleko
od středu koule nebo nedostatku křídy na kůži. Většinou ho doprovází ostrý zvuk a dokládá
ho změna barvy na kůži. Přestože některé kiksy zahrnují náraz bokem tága do bílé, pokud
není takový kontakt jasně viditelný, soudí se, že k němu nedošlo. Strk podebráním, při kterém
kůže na tágu narazí do hrací plochy a bílé koule zároveň a díky tomu bílá koule odskočí od
plátna, se považuje za kiks. Povšimněte si, že úmyslné kiksy řeší 6.17 Nesportovní chování
(c).